Vegansk proteinpulver: Hvilke typer findes der, og virker den veganske variant lige så godt?

Sidst opdateret

Vegansk proteinpulver er et plantebaseret alternativ til de animalske varianter af proteinpulver. Den vegetabilske udgave er et oplagt supplement til en ellers varieret kost, uanset om du ønsker at anvende den i forbindelse med træning eller til at opnå en sundere livsstil. Se her, hvilke typer af vegansk proteinpulver der findes, samt hvilke egenskaber de hver især har.

Hvorfor vælge vegansk proteinpulver?

Klassisk proteinpulver består ofte af valleprotein, kaseinprotein og/eller bøfprotein – ikke just ingredienser, der passer godt ind i en vegansk livsstil. I bund og grund går veganisme ud på at undgå animalske fødevarer, der blandt andet tæller mejeriprodukter, æg, fisk, kød og andre fødevarer, der stammer fra dyr.

I takt med den øgede fokus på dyrevelfærd og klima, har såvel vegetar- og veganisme oplevet en øget popularitet. Det er dog ikke udelukkende det faktum, at man ikke ønsker at indtage animalske produkter, der ligger til grund for, at flere og flere vælger at købe vegansk proteinpulver. Er du eksempelvis laktoseintolerant, er det oplagt at vælge vegansk proteinpulver frem for en animalsk variant, der er baseret på komælk.

Hvad er fordelene ved vegansk proteinpulver?

Uanset hvad der ligger til grund for, at du foretrækker et vegetabilsk produkt, er der flere fordele forbundet hermed – eksempelvis indeholder vegansk proteinpulver en lang række næringsstoffer, der ikke findes i den traditionelle udgave. Afhængigt af, om den udgave, du vælger, er baseret på soja, ærter, hamp, græskar eller brune ris, er der et højt indhold af essentielle fedtsyrer, som din krop har brug for.

Herudover vil de veganske udgaver i langt de fleste af tilfældene ligeledes have et stort indhold af vitaminer, mineraler og fibre, som ikke findes i de versioner, der indeholder animalske proteiner. Det gør det veganske proteinpulver til et fornuftigt supplement til en ellers varieret kost.

Flere studier tyder desuden på, at det virker lige så godt som den traditionelle udgave, hvis du anvender den i forbindelse med træning, så hvorfor ikke vælge en, der ikke er baseret på animalske proteiner?

Hvilke typer af vegansk proteinpulver findes der?

Bedste kilder til veganske proteiner infografik
Bedste kilder til veganske proteiner infografik

Der eksisterer flere forskellige udgaver af traditionelt proteinpulver, hvilket også er tilfældet med den veganske udgave. Du har mulighed for at vælge mellem protein fra soja, ærter, hamp, brune ris og græskar. Hver især har de fordele og ulemper, som kan have betydning for, hvilken type du foretrækker. Herunder får du et indblik i, hvad der karakteriserer de enkelte typer, så får mulighed for at træffe en beslutning på et velovervejet grundlag.

Ærteprotein

Vegansk-proteinpulver-af-ærteprotein

Vegansk proteinpulver, der er baseret på ærteproteiner (fås her), hører til blandt de mest populære typer af vegansk proteinpulver. Det skyldes ikke mindst, at det har en god smag samt evne til nemt at blive opløst i vand, hvorfor den egner sig godt til eksempelvis træning. Ærter indeholder mange proteiner, men det er ikke det eneste – de er ligeledes rige på essentielle aminosyrer, som kroppen ikke selv kan producere.

Herudover er der et højt indhold af jern i ærter, hvilket gør det til et fornuftigt supplement til veganske kostvaner. Samtidig er ærtebaseret proteinpulver blandt det bedste i forhold til fordøjelse og absorbering, hvorfor det nemt kan matche de animalske udgaver. Ærteprotein er fyldt med leucin, valin og isoleucin, som er helt essentielle, når det kommer til opbygning af musklerne.

Hampeprotein

Vegansk proteinpulver af hampeprotein

Hamp er en fremragende proteinkilde, der indeholder en komplet profil af aminosyrer. Det gør den til et oplagt valg, hvis du er veganer. Det kan være vanskeligt for veganere såvel som vegetarer at få alle de aminosyrer, der er nødvendige, gennem kosten. Du kan købe hampeproteinpulver her

Derfor egner hampeprotein sig som et godt supplement til den veganske livsstil, uanset om dit formål med at indtage proteinpulver er at øge din sundhed eller at stærke din muskulatur. Det er dog ikke de eneste fordele, der er ved hampeprotein – det har ligeledes et højt indhold af omega-3-fedtsyrer, er rig på fibre og indeholder en stor mængde zink og magnesium, hvilket har en positiv effekt på din søvn – læs også vores guide til hampefrøolie her.

Sojaprotein

Vegansk proteinpulver af sojaprotein

Proteinpulver, der er baseret på sojabønner, har en PDCAAS-score på 1.0. PDCAAS (kilde) er en forkortelse for Protein Digestibility Corrected Amino – et begreb, der dækker over, hvor nemt kroppen har ved at fordøje og optage proteinet. 1.0 er den højeste PDCAAS-score, der kan opnås, hvorfor sojaprotein er et fornuftigt bud på et vegansk proteinpulver, hvis du ønsker et, kroppen har nemt ved at optage og fordøje.

Sojaproteinpulver fra eksempelvis LinusPro på 500g er sundt og billigt vegansk alternativ til traditionelt proteinpulver. Her er tale om en 100 % vegetabilsk kilde til protein, der samtidig har en flot aminosyreprofil, som matcher den, du finder i de animalske udgaver. Det kan være vanskeligt at få nok protein fra sojabønner i sig selv, hvorfor sojaproteinpulver er en god løsning, da det indeholder koncentreret sojaprotein, der nemt optages i kroppen.

Du bør dog være opmærksom på, at sojaprotein indeholder antinutrienter som eksempelvis goitrogener, der kan have en negativ indflydelse på skjoldbruskkirtlens evne til at producere hormoner, der er nødvendige for kroppen. Samtidig viser forskning, at sojaprotein i visse tilfælde kan indeholde xenoøstrogen, der kan have en skadende effekt på de mandlige kønshormoner.

Det betyder ikke, at du nødvendigvis vil tager skade af at indtage vegansk proteinpulver baseret på sojaproteiner, men blot at du skal være opmærksom på, at der altså er en risiko forbundet hermed.

Risprotein

Vegansk proteinpulver af risprotein

Det er ikke nogen hemmelighed, at brune ris er en god kilde til proteiner, hvorfor det også indgår som et essentielt element i den veganske kostpyramide. Det fungerer også aldeles fremragende som vegansk proteinpulver, grundet dets evne til nemt at blive opløst og fordøjet. Risproteiner har, ligesom sojaprotein, en score på 1.0 i PDCAAS.

Du skal dog være opmærksom på, at vegansk proteinpulver af brune ris kan indeholde spor af arsenik, der er et tungmetal. Du bør derfor altid se efter en type fra et brand, der tester deres proteinpulver for at sikre, at der ikke er tungmetal i som eksempelvis dette risproteinpulver fra LinusPro, der er blandt de førende producenter af vegansk proteinpulver.

Skulle du ende med at indtage risproteinpulver, der indeholder tungmetaller, vil der dog typisk ikke ske alverden, da det udelukkende vil have sundhedsmæssige konsekvenser, hvis du har et unormalt stort forbrug.

Græskarprotein

Vegansk proteinpulver af græskarprotein

Et af de nyere skud på stammen indenfor vegansk proteinpulver er proteinpulver baseret på græskarprotein (fås her). Græskarprotein indeholder intet mindre end 63 procent protein, hvilket gør det til et særdeles fornuftigt alternativ til traditionelt proteinpulver. Samtidig er græskarkernene, som proteinerne udvindes fra, rige på aminosyren tryptofan, der blandt andet danner søvnhormonet, melatonin.

Græskar udmærker sig desuden ved at være blandt de råvarer, der indeholder mest tryptofan – og selve kernerne har ligeledes et højt indhold af jern, zink, magnesium, E-vitaminer, B-vitaminer og folat. Alt i alt gør det vegansk proteinpulver baseret på græskarproteiner til et oplagt valg, da det indeholder alle de essentielle aminosyrer.

Hvad er det bedste veganske proteinpulver?

Hvad er det bedste veganske proteinpulver?

Det er vanskeligt at give et definitivt svar på, hvilken udgave der er det bedste veganske proteinpulver. Typisk vil det være en smagssag, men det er en god idé at se efter aminosyreprofilen samt det generelle indhold af forskellige fibre, vitaminer og mineraler. Andre faktorer spiller dog også ind – de forskellige varianter af vegansk proteinpulver har vidt forskellige smagsprofiler, hvilket naturligvis også har en indflydelse på, hvilken udgave du foretrækker.

Hvis du vil være sikker på, at du træffer det rigtige valg, bør du derfor spørge dig selv, hvad formålet med at indtage proteinpulver er. Nogle gør det i forbindelse med træning, imens andre gør det for at få vigtige proteiner i forbindelse med en vegansk livsstil.

Hvad er formålet?

Hvis du indtager proteinpulver i forbindelse med træning, er dit overordnede formål typisk at opbygge din muskelmasse. I det tilfælde er det oplagt at vælge et vegansk proteinpulver, der er rigt på aminosyrer, som er en essentiel i restituering samt opbygning af muskelmasse.

Er du mere interesseret i at styrke dit helbred og øge din generelle sundhed, kan det være en god idé at vælge hampeproteinpulveret (fås her), der er rig på omega-3-fedtsyrer og fibre, der gavner din krop. Helt generelt er det en god idé at supplere veganske kostvaner med kosttilskud og proteinpulver.

Hvad er dit budget?

Valget af vegansk proteinpulver afhænger også af, hvor stort et budget du har. Proteinpulver, der er baseret på ærteproteiner, vil ofte være et billigere end de andre, veganske udgaver. Det betyder ikke, at det er dårligere, men er blot et udtryk for, at ærter typisk er billigere end de andre råvarer, der anvendes i vegansk proteinpulver, hvorfor det ofte vil være billigere.

Vælg en type, der ikke indgår i dine kostvaner

Som nævnt, er det vigtigt at variere din kost, selvom du indtager proteinpulver, hvorfor du bør se det som et supplement frem for et decideret måltid. Af samme årsag kan det være en fornuftig idé at vælge en proteinkilde, der ikke er inkluderet i de råvarer, du typisk indtager.

Hvis du eksempelvis ofte indtager tofu og sojamælk, kan du med fordel vælge en variant, der ikke er baseret på soja. Det vil give dig mere varians i dine kostvaner, hvilket er at foretrække – særligt hvis du lever en vegansk livsstil, omend det gør sig gældende, uanset om du spiser kød eller ej.

Hvilken smag foretrækker du?

Om du kan lide smagen af vegansk proteinpulver, afhænger af personlige præferencer, da nogle nyder det, mens andre foretrækker den animalske udgave. Hvis du generelt er glad for grøntsager, er der stor sandsynlighed for, at du foretrækker den animalske variant, hvilket typisk gør sig gældende, hvis du er vegetar eller veganer.

Generelt er det typisk ærteproteinpulver, der har den mest milde og neutrale smag. Herefter er det græskarproteinpulver, der ligeledes har en naturlig smag. Det er dog ikke ensbetydende med, at det er den, du vil foretrække.

Samtidig vælger nogle producenter at tilføje andre smage til proteinpulveret, så det får en smag, der har en bredere appel end blot det protein, den er baseret på. Nogle foretrækker den rene smag, mens andre hellere vil have tilsat en bismag, der camouflerer proteinets smagen.

Du kan selv forbedre smagen på vegansk proteinpulver

Du kan selv forbedre smagen på vegansk proteinpulver med vanijle

Hvis du ikke er vild med smagen af protein, der kommer fra planter, kan du med fordel blande det veganske proteinpulver op med andre smagsvarianter. Det er blandt andet populært at bruge vanilje-, mandel- og citronekstrakt, appelsinskal og kakaopulver. Hvilken smagsnuancer, du foretrækker, handler i høj grad om din personlige smag.

Hvilke typer proteinpulver er bedst?

Menneskekroppen anvender 20 typer af aminosyrer, der karakteriseres som værende enten essentielle eller non-essentielle. Hvis en aminosyre er non-essentiel betyder det, at kroppen kan producere dem på egen hånd – dermed er de ikke nødvendige for, at du kan overleve.

De aminosyrer, kroppen ikke selv kan producere, kaldes for essentielle essentielle, og de skal indtages gennem din kost. Ikke alle planteproteiner indeholder alle de nødvendige aminosyrer, hvorfor det er vigtigt, at du indtager dem via varierede spisevaner.

Gennem tiden har der været adskillige diskussioner om, hvorvidt animalske eller veganske udgaver af proteinpulver er det bedste valg. Der findes ikke et entydigt svar, hvilken udgave der er bedst, men der er enighed om, at du sagtens kan anvende vegansk proteinpulver som supplement til din træning samt for at opnå en sundere livsstil.

Tag også et kig på disse populære guider:

Skriv en kommentar