Alt om D-vitamin + 3 symptomer på D-vitaminmangel, du bør kende

Du kender sikkert allerede til ”solvitaminet” D-vitamin. Det er alment kendt, at D-vitamin dannes, når solen skinner på huden, men det kan også fås igennem kosten. Vi kigger nærmere på vitaminet og symptomer på mangel af det her.

Sammenlign priser på D-vitamin med 10 mcg

Hvad er D-vitamin, og hvad gør det?

D-vitamins primære formål er at regulere niveauet af calcium i blodet. D-vitamin er et inaktivt vitamin, hvilket vil sige, at det ophober sig i kroppen og skal igennem lever og nyrer, før det bliver aktivt.

Når der opdages et for lavt indhold af calcium i blodet, vil der ske en forhøjet produktion af et særligt hormon i biskjoldbruskkirtlen. Dette hormon sætter gang i processen med at aktivere D-vitamin, som kan frigøre calcium fra knoglerne. Derefter igangsættes en række andre processer, hvilket til sidst sørger for, at der er et optimal calciumindhold i blodet.

D-vitamin tjener en række forskellige formål i kroppen, men det vigtigste er, at D-vitamin sørger for, at dine knogler er sunde og stærke.

D-vitamin dannes i huden, når denne udsættes for sol

Når hud bliver ramt af solens stråler, bliver der dannet D-vitamin helt naturligt. Vil du bevare et sundt niveau af D-vitamin, gælder det derfor om regelmæssigt at opholde sig i solen. I sommermånederne fra maj til september er det således anbefalelsesværdigt at eksponere underarme, ansigt og underben for sol i en halv times tid nogle gange om ugen.

I vintermånederne fra oktober til april er lysmængden i Danmark for lille til, at kroppen selv kan danne tilstrækkeligt med D-vitamin. I denne periode er du derfor nødt til at supplere din kost med D-vitamin på den ene eller anden måde.

Du kan få D-vitamin igennem din kost

D vitamin mad - her får du D-vitamin fra og de funktioner har vitaminen

Der findes masser af fødevarer med D-vitamin i, og derudover kan du naturligvis supplere din kost med et D-vitamintilskud, hvis du finder det nødvendigt. Det kan være særligt relevant i vintermånederne, samt hvis du generelt undgår sollys. (kilde)

D-vitamin findes i særdeleshed i fed fisk. Derudover kan du finde vitaminet i kød, æg og visse mælkeprodukter med et højere fedtindhold. D-vitamin er fedtopløseligt, og derfor skal det indtages sammen med fedt for at blive optaget i kroppen. Derfor er det også særdeles smart, at D-vitamin i mad som regel naturligt går hånd i hånd med fedt.

Der er stort set ikke D-vitamin i grøntsager og frugter. Spiser du plantebaseret, kan det derfor være fornuftigt at være særligt opmærksom på, om du får nok D-vitamin henover vinteren.

Find det rette supplement af D-vitamin

Vil du sikre dig, at du får nok D-vitamin hele året rundt, kan du indtage D-vitamin som kosttilskud. Den anbefalede daglige D-vitamindosis er ti mikrogram for voksne op til 70 år. Er du over 70 år, bør du indtage 20 mikrogram i stedet.

Der er mange multivitaminer, der indeholder D-vitamin, men du kan også få D-vitamintilskud separat. Er du i tvivl om, hvad du skal vælge, når du skal købe D-vitamin? Bedst i test-produkter er i så fald et godt sted at starte. Så ved du i hvert fald, at andre har sagt god for det pågældende produkt, og dermed kan du med stor sandsynlighed også roligt tage det.

Særligt inden for de seneste år har der været megen debat omkring D-vitamin til babyer, da overdosering har ført til uheldige episoder. En baby har – ligesom alle andre mennesker – brug for D-vitamin, men bør ikke få for meget af det. Konsulter din læge, hvis du er i tvivl.

Kan man få for meget D-vitamin?

Er du ikke påpasselig, kan du godt risikere at få for meget D-vitamin. Det ophober sig i fedtdepoterne og kan faktisk føre til forgiftningstilstande, som er ganske alvorlige.

For at undgå at få for meget D-vitamin bør du holde dig inden for den anbefalede daglige dosis, medmindre du har aftalt andet med din læge. Du kan imidlertid roligt opholde dig ude i solen henover sommeren, da der ikke dannes mere D-vitamin i huden, end der reelt set er brug for.

For meget D-vitamin – symptomer

Har du fået en D-vitaminoverdosis, vil det typisk vise sig som kvalme, opkastning og hovedpine. Derudover kan du opleve at have træg afføring, hvis du får for meget D-vitamin igennem en længere periode.

En decideret D-vitaminforgiftning kan føre til hypercalcemia, hvilket kan påvirke både, hvordan dit hjerte og din hjerne fungerer og desuden kan give nyresten og en række andre følgesygdomme.

3 symptomer på D-vitaminmangel, du skal være opmærksom på

Lige så vel som du kan få for meget D-vitamin, kan du naturligvis også komme til at lide af D-vitaminmangel. Det ses særligt hos ældre, som ikke kommer nok ud i solen og hos mennesker, der går tildækkede. Ligeledes kan det være svært at producere D-vitamin nok i huden, hvis du har en mørkere hudfarve.

D-vitaminmangel – symptomer

Der kan være mange forskellige symptomer på, at du ikke får nok D-vitamin. Desværre kan det være svært at afgøre, om symptomerne skyldes D-vitaminmangel eller andre faktorer. Nogle af de mest almindelige symptomer på D-vitaminmangel er nemlig hovedpine, træthed og humørsvingninger.

D-vitaminmangel: træthed

En af de mest almindelige symptomer på D-vitaminmangel er træthed. Føler du dig generelt træt og uoplagt, kan det således være fornuftigt at undersøge, om du måske mangler D-vitamin i din kost.

D-vitaminmangel: hovedpine

Mange oplever at få hovedpine, hvis ikke de får nok D-vitamin. Samtidig kan en af D-vitamins bivirkninger ved overdosering også være hovedpine, og du er derfor nødsaget til at konsultere en læge for at finde frem til roden af problemet. En af de andre udbredte D-vitaminmangelsymptomer er svimmelhed.

D-vitaminmangel: humørsvingninger

Har du mange humørsvingninger, kan det være et tegn på, at du ikke får nok D-vitamin. Igen gælder det dog, at også dette symptom kan hænge sammen med en lang række andre ting.

Sørg for at få den rette mængde D-vitamin

Både for meget og for lidt D-vitamin kan have alvorlige konsekvenser for dit helbred. Svær D-vitaminmangel kan føre til alverdens forskellige alvorlige sygdomme, og det samme kan en overdosering. Derfor skal du sørge for at finde den rette balance. Spiser du meget fed fisk, og opholder du dig generelt gerne udendørs, får du sandsynligvis nok D-vitamin på helt naturlig vis. Ellers kan du nemt supplere din kost med et D-vitamintilskud.

Hvor hurtigt virker D-vitamin?

Vælger du at supplere din kost med D-vitamin, skal du væbne dig med tålmodighed. Der kan for nogen godt gå lang tid, fra de begynder at indtage D-vitamin, til de oplever en forbedring efter at have været i underskud. Giv det derfor gerne nogle måneder, inden du eksempelvis søger lægehjælp.

Skriv en kommentar