Ankelvægte – multianvendeligt og billigt træningsredskab

Ankelvægte er blevet populære træningsredskaber, fordi de både er billige og praktiske. Træning med ankelvægte har den fordel, at det tilfører ekstra vægt omkring dine ben. Det betyder, at du belaster dine muskler mere, hvilket er med til at udvikle mere styrke, eksplosivitet og udholdenhed. Således vil ankelvægtene have en gavnlig effekt på næsten alle typer træning, hvor du skal bruge benene.

Du får naturligvis ikke samme store muskler som ved f.eks. tung vægttræning, men det at du kommer mere vægt omkring dine ankler, er med til at øge din forbrænding under f.eks. vægttab eller opbygning af styrke til musklerne ved genoptræning. 

Ankelvægte er designet, så de er tilgængelige med forskellig kilomæssig belastning, nogle endda som justerbare ankelvægte. Dermed er det let at tilpasse en model til dit aktivitetsniveau – hvad end du blot vil gå ture med dem eller have dem om benene på løbeturen eller til fodboldtræning. 

5 gode bud på ankelvægte

Her får du 5 gode bud på ankelvægte, du let kan implementere i din træning eller dagligdag. 

Kombineret håndledsvægte / ankelvægte

PRISER FRA
 

 

59,-

 

Disse kombinerede håndledsvægte og ankelvægte gør det nemt at spænde den ekstra vægt om kroppen og dermed øge intensiteten af din træning.

Produktet er en one-size løsning, som er let at spænde om ben eller underarm, da de er designet med justerbar velcrolukning. Det gør det enkelt at tage dem på.

Ankelvægtene kan naturligvis også gemmes inde under buksebenene, hvis du blot ønsker at øge belastningen på dine ben i løbet af f.eks. en arbejdsdag, hvor du tager mange skridt.

Vær opmærksom på at vægten her er angivet fra 1-10 kg, men at det er angivet som totalvægten. Bestiller du en model med 5 kg, er det med andre ord 2 ankelvægte á hver 2.5 kg.

Odin justerbare ankelvægte

PRISER FRA
 

 

599,-

 

For mange personer kan en af de store udfordringer ved at vælge ankelvægt være, at de er usikre på, hvor meget belastning de skal have.

Løsningen på det problem kan meget vel være disse justerbare ankelvægte fra Odin, hvor du får glæde af at kunne justere vægten fra 200 gr op til 3 kg, takket være smarte vægtposer. Vægtposerne er – ligesom selve lukkemekanismen på ankelvægten – lavet med en praktisk velcroløsning, så de er nemme at have med at gøre.

Er du usikker på dine vægtbehov, eller søger du en fleksibel løsning, så er disse justerbare ankelvægte til for dig. Materialet er naturligvis slidstærkt og spænderne gør det let at sikre et godt fit til dine ben.

Odin ankelvægte og håndledsvægte (pakketilbud)

PRISER FRA
 

 

776,-

 

Foruden at have designet en justerbar ankevægt tilbyder Odin også denne pakkeløsning. Her får du fuld mulighed for at kombinere ankel- og håndledsvægte efter dine behov. Hvad end det er til daglig brug, vandreture eller decideret sport, kan du skrue op for kalorieforbrændingen ved at sætte vægt på arme og ben.

Sættet giver dig ligeledes mulighed for at træne dig op, hvis du er nybegynder og gerne vil styrke kroppen gradvist – vel at mærke uden at risikere en overbelastning til at starte med.

Sættet her består af i alt 5 sæt med varierende kilo. Du får 2 x 0.5 kg, 2 2 x 1 kg, 2 x 1.5 kg, 2 x 2 kg og 2 x 2.5 kg. Pakken er en god investering og kan naturligvis også deles i husstanden, hvis der er andre personer, som vil anvende vægtene.

Aserve ankelvægte

PRISER FRA
 

 

249,-

 

Ankelvægtene fra Aserve er en simpel og effektiv løsning, som sidder godt til omkring dine ankler. Den gode velcrolukning gør det let at spænde modellen til, så de sidder ordentligt og ikke irriterer dig.

Denne model har en rigtig fin fordeling af vægtlodderne, hvilket gør dem velegnede til f.eks. løb. Modellen kan dog sagtens bruges all-round og dermed også som en håndledsvægt, hvis du vil træne arme og skuldre med ekstra belastning på dine sving.

Bemærk at dette er en model på 2 kg, som kan kræve en vis erfaring eller styrke forud for brug.

Bodytone ankelvægt

PRISER FRA
 

 

349,-

 

Ankelvægten fra Bodytone er en simpel ankelvægt, men har den fordel, at den er utrolig komfortabel. Planlægger du at gå i en længere periode med vægt omkring dine ben, er det vigtigt, at du mærker blødt materiale mod huden og ikke bliver generet af vægten.

Her får du netop mulighed for at spænde den ekstra belastning på kroppen uden gener, men med et let og mere behageligt tryk mod dine ben. Velcrolukningen gør det let at fæstne modellen ordentligt, så totaloplevelsen bliver gennemført god.

Vægtene fra Bodytone fås i sæt á 0.5, 1 og 2 kg.

Gode øvelser med ankelvægte

Hvis du er interesseret i ankelvægte, men ikke er klar over, hvordan du kan bruge dem, kommer her et par råd til gode øvelser med ankelvægte.

Rådene er relateret til henholdsvis balance og genoptræning, styrketræning og hverdagsbrug.

Balance eller genoptræning

genoptræning med ankelvægte

Ikke alting handler om at bygge større muskler. For nogle individer vil det derfor være mere interessant at skabe bedre balance – som man f.eks. kender det fra yoga – eller træne kroppen op på ny efter en ulykke.

For balancetræning kan du øve dig i at stå på ét ben, mens du strækker ud med det ben, hvorpå du har påført vægten. Den ekstra vægt på benet vil betyde, at der sker en forskydning i vægten, som du skal modarbejde med det stående ben. Det træner dine balanceegenskaber, men styrker også din ’core’, fordi du skal modarbejde vægten med et opspænd i kroppen. Du kan evt. lave øvelsen fra en balancepude eller et vippebræt for at gøre den sværere.

Er du interesseret i genoptræning, så husk først at tale med din læge eller fysioterapeut, før du involverer ekstra vægt i dine genoptræningsøvelser. Teoretisk set er den lille ekstra belastning dog med til at skabe øget modstand – altså gøre øvelserne sværere – hvilket kan hjælpe dig med at genopbygge mere styrke det ramte område. Prøv f.eks. at sidde på en stol med ankelvægten påført. Stræk nu benet ud og før det tilbage i langsomme og kontrollerede bevægelser. Gør dette for begge ben.

Styrketræning

træning med ankelvægte

Ankelvægte kan naturligvis kombineres med styrketræning. Ekstra belastning er vejen til bedre udholdenhed og/eller større muskler.

Hvis du derfor ikke føler, at du f.eks. har nok vægt på, når du laver kropshævninger, kan du tage ankelvægtene på og lave øvelsen med de ekstra kilo. Du kan også lave simple hop fra en squat-position, hvilket træner din eksplosive styrke.

Ankelvægtene behøver dog faktisk slet ikke at sidde om benet, men kan også placeres på ryggen, mens du laver armstrækkere, eller du kan holde dem bag nakken, når du laver mavebøjninger. Du kan opnå progression ved enten at tilføre flere kilo eller tage flere gentagelser med den vægt, du bruger nu.

Hverdagsbrug

Hvorfor ikke forbrænde flere kalorier i løbet ad en helt almindelig hverdag?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man som en voksen person i Danmark tager 10.000 skridt per dag. Det svarer nogenlunde til 30 min. gang i et rask tempo. Tager du disse skridt med mere vægt på kroppen, forbrænder du flere kalorier, da din krop må arbejde mere end normalt.

Du kan derfor med fordel have dine ankelvægte på, når du er på din arbejdsplads, gør rent i hjemmet eller er ude og handle ind.

Er du interesseret i et vægttab, er dette et virkelig godt trick, da dit iltforbrug og dermed din kalorieforbrænding stiger, når du tilfører vægten.

Hvilken ankelvægte skal jeg vælge?

Til sidst vil det være nærliggende at spørge, hvilke ankelvægte du skal vælge? Svaret hertil er dog meget individuelt, men generelt skal du overveje, hvad vægtene skal bruges til.

Hvis dine ankelvægte skal bruges til daglig brug – altså almindelig gang – vil du kunne vælge en lidt tungere model, som giver modstand, når du typisk bevæger dig i kortere stræk. F.eks. hvis du går 100 meter fra dit skrivebord til kaffemaskinen og retur.

Skal dine ankelvægte bruges mere intensivt – som f.eks. til en løbetur – skal du dog huske, at det samlet set bliver en noget større ekstra belastning for dine muskler og led. Samtidig skal du finde en model, som sidder godt til benet, så den ikke rutsjer og f.eks. ”trækker i dine knæ”, når den falder ned.

Ideelt set bør du investere i en justerbar ankelvægt eller en pakke med flere modeller af forskellig vægtklasse. Det gør det også lettere at tilpasse vægtforøgelsen til dit træningsniveau.

Bestiller du en model med fast vægt, så er vores anbefaling, at du køber en lettere vægt først og siden arbejder dig op i vægtklasse. Er du nybegynder, så start gerne med 1 kg. Er du vant til at dyrke sport og i fysisk god form, så sigt efter en model på 2.5 kg. Er du et sted midt imellem, bør du vurdere eller købe en pakke og prøve dig frem.

Skriv en kommentar